Training & Nascholing

  • NIEUW 'Samen Beslissen'

    Onlangs kopte de Volkskrant: `Langer praten met de patiënt bespaart kosten in de zorg.’  Een goed gesprek hoeft niet altijd langer te duren, maar vereist wel goede communicatieve vaardigheden.

    Ook gezamenlijke besluitvorming in de spreekkamer staat volop in de belangstelling. Uit verschillend onderzoek blijkt dat ca. 80% van de patiënten graag actief betrokken wordt bij zijn of haar behandeling. De patiënt blijkt zelf vaak tot een goede en weloverwogen beslissing te komen. Dit resulteert in meer tevredenheid, een betere kwaliteit van leven en een betere arts-patiënt relatie. Ook voor de specialist biedt het veel voordelen.

    De patiënt kan alleen een goede keuze maken wanneer hij of zij goed wordt geïnformeerd. Dit vereist uitstekende gespreksvaardigheden van de arts en de structuur van het consult moet dit ondersteunen. Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar om het samen beslissen goed in het consult te integreren, zoals de keuzehulpen voor verschillende aandoeningen en de `3 Goede Vragen` ontwikkeld door NPCF in samenwerking met de Federatie Medisch Specialisten.

    PQ Consult is betrokken bij projecten voor gezamenlijke besluitvorming en heeft een cursus ontwikkeld om Samen Beslissen goed in te zetten in uw ziekenhuis en de specialisten hierin te trainen.

    Voor wie ?

    Medisch specialisten en specialisten in opleiding.

  • 360° Feedback
    zowel goed feedback geven als ontvangen is een kunst

    360° Feedback of multi-source rating, is een feedbackinstrument waarbij aan verschillende professionals rondom de te beoordelen medewerker feedback wordt gevraagd over een aantal geselecteerde competenties. De waarde hiervan is dat deze professionals met wie de beoordeelde werkt een ander perspectief hebben op het functioneren van de medewerker. Zij worden gekozen binnen verschillende disciplines.

    In het kader van IFMS (Individueel Functioneren Medisch Specialisten) kiezen verschillende ziekenhuizen voor de 360 graden feedback methode.

    Zowel goed feedback geven als ontvangen is een kunst. Er komt veel gespreksvaardigheid bij kijken. PQ Consult is bij verschillende ziekenhuizen betrokken bij dit traject en traint medewerkers in het goed geven en ontvangen van feedback.
    Deze training is altijd maatwerk en wordt in overleg met u ontwikkeld.

    Voor wie?

    Medisch specialisten, sectie- en afdelingshoofden.

  • 'Flirten voor dokters';
    contact maken en houden levert de beste basis voor werken met voldoening en resultaat

    Bouquetreeks voor artsen? Tja, er zit vast veel bruikbaars in. De patiënt wil namelijk maar een ding: zich als mens gehoord en gezien voelen. Flirten is aandacht geven en aandacht vragen. Laten merken dat we de ander interessant en de moeite waard vinden. Wanneer een patiënt klaagt over het contact met de arts dan gaat het er meestal om dat ze juist dát gemist hebben. Dat is geen extra taak erbij (zucht …), dat doet u in dezelfde tijd, zelfs vaak nog sneller. Het begint in de wachtkamer. U verwelkomt de patiënt met oogcontact en een met aandacht gegeven hand. Samen oplopen en een ‘praatje ‘maken. Sta uzelf smalltalk toe … het doet wonderen en maakt uw werk alleen maar leuker! Noteer ergens in de status (papier of digitaal) met een paar trefwoorden wat voor deze patiënt belangrijk is: kleindochter gaat trouwen, heeft een eigen bedrijf, spaart oldtimers, moeder met Alzheimer … Ga eens in op een smalltalk-poging van de patiënt. U zult merken dat de patiënt dan uw regie en aanpak veel sneller accepteert . Maak steeds nadat u op uw scherm hebt gekeken weer oogcontact . Sluit ook weer persoonlijk en zonder haast af. Tijdens deze scholing komt het allemaal aan de orde met veel praktijkvoorbeelden en direct bruikbare tips.

    Voor wie?

    Medici en paramedici ‘Flirten voor … ‘ is er ook voor andere beroepsgroepen!

  • 'Communicatie voor gevorderden'

    Deze cursus is speciaal voor professionals die net even wat effectiever willen communiceren.
    Het kan gaan om overtuigender communiceren, een vergadering leiden of leren interrumperen, verlegenheid overwinnen, de leiding nemen in een gesprek, feedback geven op een aanvaardbare manier, het woord nemen zonder gêne …
    Veel professionals zijn ervaren sprekers en overleggers. Toch missen ze soms net de toon, de woordkeuze en de lichaamstaal om hun woorden hun werk te laten doen.
    In deze cursus werken we aan de hand van uw eigen praktijkvoorbeelden. Dat kan in grote of kleine groepen. Met en zonder inzet van camera en/of acteur.

    Voor wie?

    Iedereen die de fijne kneepjes van communicatie wil leren. Denk aan juristen, beleidsmedewerkers, (hoge) ambtenaren, Managers en MT’s.

  • 'What you see is what you get'
    effectiever met de juiste non-verbale communicatie

    Deze scholing geeft u de kennis en de vaardigheden om uw lichaamstaal effectief in te zetten in het contact met uw gesprekpartners, patiënt of collega. Het leert u contact maken en non-verbaal interesse en empathie tonen. Ook leert u de lichaamstaal van de ander te ‘lezen’ en te begrijpen. Het kan gaan over het geven van een goede hand, het maken van oogcontact en het inzetten van het juiste knikje. Ook uw manier van zitten en zelfs de opstelling van de stoelen aan het bureau spelen een belangrijke non-verbale rol. Een tenslotte spelen uw kleding en uitstraling een rol in de communicatie. Wanneer u het in de vingers heeft communiceert u met meer gemak én plezier.

    Voor wie?

    Iedereen die effectiever wil communiceren

  • 'De Gastvrije Praktijk, Poli of Apotheek'
    over klantgericht werken

    Werken voor en met tevreden klanten geeft energie en is veel leuker! Door uw patiënt als gewaardeerde gast of klant te verwelkomen, verandert u de sfeer op de werkvloer. Stem uw werkwijze en bejegening zo mogelijk af op de behoeften en wensen van uw ‘klantenkring’. Dit doet u door goed te luisteren en de signalen van uw ‘gasten’ op te vangen. Wanneer u dit merkbaar doet, zijn deze gasten ook graag bereid met ú mee te denken! Een win-win situatie dus. Uw eigen werkomgeving dient als voorbeeld. U gaat met veel praktische adviezen naar huis.

    Voor wie?

    Medici, paramedici, praktijken en apothekers

  • 'Ik luister'
    telefooncoaching voor assistentes

    Klantgericht telefoneren is helemaal niet moeilijk als je eens met een ‘derde oor’ meeluistert. Je hoort zo hoe toon en woordkeuze op de patiënt kunnen overkomen. Laat merken dat je de patiënt en de vraag begrijpt, meeleeft en een oplossing wilt bieden. Dát is precies waarvoor de patiënt belt. Hoffelijk zijn is net iets meer dan beleefd zijn en zorgt meteen voor een goede sfeer. Daarbij kost het gesprek minder tijd en energie wanneer je je vanaf het begin welwillend en open opstelt. Door de dagelijkse druk en de veelheid aan contacten slijt die hoffelijkheid er wel eens uit … Door meeluisteren en directe feedback kan de assistente na een sessie al effectiever en met meer plezier telefoneren.

    Voor wie?

    Assistentes en anderen die veel zakelijk telefoneren.

  • 'Consult in beeld', consult-/gesprekstraining voor medici

    (Digitale registratie van een aantal patiëntcontacten gevolgd door feedback.)

    Soms verloopt de communicatie met uw patiënten niet helemaal lekker of misschien heeft u wel eens een opmerking over uw manier van communiceren gehad. Het kan ook zijn dat u het gevoel hebt dat uw consultvoering effectiever kan omdat u veel tijd en energie verliest op uw polidagen. Zien is geloven. Wanneer u uw consulten zelf terugziet krijgt u inzicht in uw manier van communiceren en een indruk van de sfeer in de spreekkamer. Zowel de verbale als de non-verbale aspecten worden duidelijk. Evenals de structuur van het consult. U ziet wat uw sterke kanten zijn en ook welke valkuilen u kunt aanpakken om de effectiviteit van uw communicatie te vergroten. Zo houdt u meer energie over en gaat u niet zelden met meer plezier werken! Na het zelf terugkijken maakt u een keuze uit de fragmenten die u de docent wilt voorleggen. Door samen met de docent de beelden terug te kijken, krijgt u concrete feedback en tips waar u direct iets aan heeft. Deze manier van werken wordt als zeer plezierig en effectief ervaren. Kan zowel in kleine, zelf samengestelde, groepen als individueel worden gevolgd.

    Testimonial Bernhoven

    Voor wie?

    Voor Medici en Paramedici.

In samenwerking

  • Voor medisch specialisten:

    In samenwerking met de Academie voor Medisch Specialisten geeft Helma Westerhof de cursus: ‘Specialisten in Communicatie’, van 1,2, of 3 dagdelen. Naar wens kunt u na de inleidende bijeenkomst (1) een sessie met een ervaren trainingsacteur (2) en een sessie ‘Consult in Beeld’ , in kleinere groepen met gebruik van camera (3), toevoegen. Informatie en inschrijving: Academie voor Medisch Specialisten of PQ Consult

  • Voor huisartsen:

    Samen met ‘Medipraction’ ontwikkelde PQ Consult de speciale nascholing ‘Grip op werk en tijd’, een praktische nascholing voor huisartsen. Recent onderzoek van MOVIR laat zien dat ruim 70% van de huisartsen de werkdruk als hoog ervaart en wel eens signalen van overspannenheid bij zichzelf of anderen hebben opgemerkt. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten is de nascholing ‘Grip op werk en tijd’ ontwikkeld. Deze cursus biedt u praktische tips op gebied van omgaan met stress, organisatie van werk en werkplek, delegeren en andere managementtaken. Aan de hand van afwisselende werkvormen krijgt u inzicht in ‘eigen’ aardigheden en werkpatronen en leert u op welke manier u uw werk zó kunt organiseren dat u weer energie overhoudt voor het leven buiten het werk. Resultaat van de training is een concreet persoonlijk actieplan.

  • Voor juristen:

    ‘Non-verbale communicatie in de juridische praktijk’. Een goede en effectieve communicatie tussen jurist en cliënt is de basis voor doeltreffend, efficiënt en met plezier werken. In de juridische praktijk draait alles om communicatie. Goede verbale gesprekstechniek daar draait een jurist vaak zijn hand niet voor om, echter verreweg het belangrijkste deel van alle communicatie is non-verbaal en heeft geen woorden nodig. Meer kennis en vaardigheid hierin kan de effectiviteit van de communicatie sterk vergroten. Juristen zijn vaak sterk op de inhoud gericht en zien de vorm als bijzaak of uitsluitend als transportmiddel van de inhoud. Toch is bekend dat wanneer vorm en inhoud congruent en ondersteunend zijn, de boodschap het meest overtuigend overkomt. In deze training krijgt de deelnemer achtergrondinformatie over de non-verbale kant van communicatie en adviezen over hoe deze non-verbale signalen te gebruiken in de dagelijkse praktijk. Voor wie? Voor advocaten, (kandidaat-) notarissen, juridisch adviseurs, bedrijfsjuristen, deurwaarders, en andere juristen die geïnteresseerd zijn in de kracht van communiceren zonder woorden. Deze cursus wordt ook tweemaal per jaar aangeboden in het cursusaanbod van VU-Law Academy, postacademisch onderwijs voor juristen. Studiepunten: NOvA 4 PO, KBvG 2, KNB 2, NMI 2